RosenFalk

Ladan längst Älvtået

Publicerad 2015-12-07 23:00:43 i Allmänt,

Så många gånger som jag har velat gå och titta på denna byggnad, och stigen som leder fram dit runt hela åkern från Häradsvägen. Denna dag passade vi på. Vi gick längst stigen, förbi några byggnader och badplatsen. Häradsvägen eller gamla kustlandsvägen är förövrigt en av länets äldst bevarade vägar.

Backenvägen 121

Publicerad 2015-12-07 22:24:00 i Allmänt,

"Backens gamla prästgård, står nu tomt och väntar på att bli i ordningställt som församlingsgård för Umeå landsförsamling".
Det var en dag i mitten av oktober då det var väldigt lugnt på vändplanen och vi vågade oss fram för att kolla lite närmare. Huset måste ju ändå tillhöra en av Backens stora stoltheter. Synd bara att skicket på byggnaderna är långt ifrån det bästa och dom skulle behöva lite omvårdnad och kärlek. Vi strosar runt och drömmer om en annan tid. Vi tar oss ner till kyrkan via trätrappen och går runt en sväng på kyrkogården också.

Järnvägsallén 5&7

Publicerad 2015-12-07 19:24:00 i Allmänt,

22 september 2015 var mitt uppe i rivningen av tegelhuset på Järnvägsallén. Det är något med detaljerna ovanför fönstren som påminner mig om industribyggnader från tiden kring 1900. Men när detta hus ska vara byggt har jag ingen aning om. Sista bilden är fotad några dagar senare från bilen, som stod still i ett rödljus.
Innan rivningen från googles gatvy:

Nu:

Rundvandring i Djupvik, Holmsund.

Publicerad 2015-12-07 19:03:49 i Allmänt,

Byggnadskulturdag med rundvandring i Djupvik, Holmsund. 5 september 2015.
Ett ypperligt tillfälle att få bära historiskt inspirerade kläder, dock utan korsett vilket min rygg inte var så glad över. Jag fick med mig en kompis som hade bott några år i Holmsund så det blev en kul dag för oss båda, med lite loppisbesök och rundvandringen. Det var kul att få höra mer om historien och beundra huset på nära håll. Annars ser man dom mest på håll från vägen. Vi gick en egen väg tillbaka till där vi började. Vi anslutade våran dag med att äta på Kajutan.

HistorieFest och Berättarmiddag

Publicerad 2015-12-07 18:16:00 i Allmänt,

23:e augusti 2015 var kommen och det var ett fullspäckat schema. Jag han fika med två lolita kompisar innan första föreläsningen. Sen en runda ute innan andra föreläsningen. 16.00 var det berättarmiddag med 7 rätter och berättelser av Richard Tellström från bland annat Historieätarna. 1200kr fick det vara värt. Eftersom jag var den enda på middagen som hade klätt mig i 1800-tal så blev jag intervjuad. Det var jag och Umeåeliten.

Berättarmiddag ca 1809.
Brännvin och tilltugg. Jag tog vatten till. Lagrat rågbröd, lagrad ost och lite rökt/torkat kött.
Förr så åts detta i väntan på att besökarna skulle dyka upp. Lite som mingelmat.

Buljong på oxsvans, rotsaker och rundkornigt ris. God smak men ganska så salt.

Specialbrygd öl till detta tillfälle. Starköl med en smak som blev bättre ju mer tiden gick av middagen.

Fläskkött och surkål med mangold. En salt citronbit.

Viltfångad lax, mandelpotatis, majonäs och inlagda grönsaker i ättika. Lyckan att inse sen att viltfångad lax verkar jag tåla.

En pudding av något slag. Osötad.

Jag satt bra till.

Svampfylld vaktel med ättika inlagd sparris och bönor. Det fanns över vaktlar så jag tog en till. Riktigt goda. Fylld urbenad fågel borde man ju nästan prova nån gång.

Efterrättssoppa på rabarber och röda vinbär. Maränger och mandelkakor till.

Vi var ett antal personer ändå.

Eftersom denna middag kändes mer högtidlig så tog jag av mig hilkan innan middagen.

När dom andra gick till rummet bredvid för att dricka kaffe så betalade jag för mig och åkte hem. Jag skulle ju upp och jobba dagen efter.

1850-60 tals klänningsliv

Publicerad 2015-12-07 17:39:35 i Allmänt,

Projekt; sy någonting till HistorieFesten på Gammlia med tillhörande berättarmiddag den 23 augusti.
Det mesta hade jag sedan innan, men ett klänningsliv behövdes och denna duk på ca 80*80cm fick bli yttertyget.
Sen blev det en intensiv vecka under min sista semestervecka att få den klar. Fodrad med ett lakan jag tidigare hade fått av farmor som var flammig i färgen. Yttertyg och foder ihopsytt för hand. Färdigsydd natten till den 23:e.

Rockstad Falun 2015

Publicerad 2015-12-07 17:25:33 i Allmänt,

Då var det dags för Falun igen. 13-16 augusti blev det iår.
Favoritkyrkan i Gävle 13 augusti, och en massa hus på andra sidan järnvägsstation.

Vid denna station fick vi åka buss till nästa station förra året:

Eftersom allt i Falun var fullbokat så hamnade vi i Borlänge istället. Mindre men väldigt mysigt. Det gick ändå bra med bussar. Vi hittade flera fina hus på väg till shopingstråket.

Hotellet i Borlänge. Det syns att vi är i Dalarna. Klinkerplattorna i badrummet.
Taket i konferansrummet.

Ett charmigt Cafe nära busstation som vi besökte den 14:e augusti.

Mitt mål med fredagens festivaldag blev Leaves Eyes med sångerskan Liv Kristine.

Mera hus och en intressant skulptur i Borlänge 15 augusti, och lördagens festivaldag med Sonata Arctica och Sabatons fyrverkerier.

16 augusti och hemresa. Man hinner se ett och annat intressant från tåget:

Wheels Utställningen

Publicerad 2015-12-07 16:51:17 i Allmänt,

27 juni 2015 var det dags för den årliga wheels utställningen, och iår så for jag faktiskt dit.
Jag gillar faktiskt gammla bilar och jag kan finna en viss charm med det rostiga och nötta där också. Det fanns sjukt mycket att titta på, och mot slutet så snabbkollade jag mest bara.

Aktörgränd 40, Umedalen.

Publicerad 2015-12-07 16:33:51 i Allmänt,

Okej då, det första fotot är på huset med adressnr 31.
På väg hem från nr 31 den 11 juni 2015 så passerade jag detta ensamma och lite lätt bortglömda hus. Men med många fina detaljer som tilltalade mig.

Metall i Skogen

Publicerad 2015-12-07 16:10:44 i Allmänt,

18 maj fotade jag lite metall i skogen för en fotoutmaning, inte så långt ifrån där jag bor.
Metallföremål som en gång i tiden har använts av någon, men som nu bara ligger och förfaller.

Slutet för Bankgatan 17

Publicerad 2015-12-07 15:56:00 i Allmänt,

Huset på Bankgatan som jag tidigare har fotat gick ett hemskt öde till mötes morgonen den 17 maj 2015.
Huset brann ner till grunden. Jag cyklade förbi senare på dagen och fotade några detaljbilder. Ytterligare ett historiskt hus som har försvunnit från stadsbilden. Sista bilden är på husfasaden till nr 18.

Foto: Ingvar Näslund (VK)

En glömd byggnad i Ånäset

Publicerad 2015-12-07 15:09:16 i Allmänt,

1 maj 2015 skulle vi fira min mormor som fyllde 80 år på EFS i Ånäset.
På sidan om huset i sluttningen och uppe på kullen fanns det intressanta saker att titta närmare på.
En förfallen jordkällare, en träbyggnad och ett myller av äldre och mossbeklädda träd. Bland träden hittade vi "skrot" som jag tyckte var intressanta.

Huset på Kyrkvägen

Publicerad 2015-12-07 14:49:54 i Allmänt,

8 mars 2015 gick jag ut på en fotopromenad till Backens kyrkogård. Det är något speciellt med statyer och vissna frusna blommor på en grav. Det är helt enkelt estetiskt tilltalande.
Precis lika estetiskt tilltalande som det är med hus. Hus som man inte riktigt vet om dom ägs av något och bara väntar på att gå in i nästa skede av förutnelse. Detta hus på Kyrkvägen(2) har jag sett sen jag flyttade hit och beundrat dess söta uppenbarelse. Denna dag i mars märkte jag ändå saker som gjorde att jag vågade mig fram. Golven inuti var upprivna, och jag anade att något inte stod rätt till med huset. Jag gissar att husets dagar var räknade, för senare under våren var huset rivet.