RosenFalk

Ånäsets Stoltheter

Publicerad 2010-08-18 15:32:57 i Allmänt,

Väl inne i Ånäset, så slog mig tanken att det fanns inga ödehus här som jag kände till. Men Ånäset har nått att vara stolt över, som jag tänkte dela med mig av; Tingshuset och Roseniusgården.

TINGSHUSET

Arkitekt: C Fr Sandgren
Tillkomsttid: 1896–1902
Byggnadsminne: 1986

Byggnaden är utformad i tydlig avsikt att visa sin offentliga karaktär. På en sockel av huggen natursten vilar stommen av liggande timmer. Panelen i rikt dekorerad nyrenässans med fönsteromfattningar, pilastrar och listverk, har ett förhöjt mittparti bakom vilket döljer sig tingssalen.







I stort är den ursprungliga rumsindelningen bevarad liksom väggpaneler, dörrar, lister, tak, golv och kakelugnar.


På en liten bergknalle strax intill står det samtida uthuset med häkte och arkiv.
(info taget från: http://www.vbm.se/avdelningar/byggnadsvard1/byggnadsminnen/lycksele1/tingshuset-i-aneset.html)
--------------------------------------------------------------------------------

ROSENIUSGÅRDEN

Gården är troligast byggd på 1700-talet, och 1816 födes Carl Olof Rosenius som blev med tiden en betydande andlig ledare i Sverige.
Gården flyttades 1939 från sin dåvarande plats, öster om E4, till Solviks folkhögskola i Frostkåge. Efter att den tränat sitt syfte som bibliotek och elevbostad var den på väg att rivas. Men 1972 flyttades den tillbaka till Ånäset, med hjälp av EFS, Nysätra kommun, landsantikvarien och AMS, till det forna kyrkstadsområdet.
(info från skylten vid huset och sidan: http://www.kristnet.org/rosenius/roseniusgarden.shtml)







Mer fina byggnader finns det i Ånäset, så i framtiden blir det säkert fler om jag har vägarna förbi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela