RosenFalk

Historisk marknad

Publicerad 2015-01-23 21:43:00 i Allmänt,

Jag hade läst om denna marknad ca 6 månader tidigare, så det var självklart att jag skulle dit. Gammlia är dessutom så mysigt att besöka. Kläder som jag tänke ha på mig skulle planeras, men det blev inte som jag tänkte då mönstret hade gått och gömt sig, så det blev att kombinera från det jag hade sedan innan.
Den historiska marknaden var en del i en större marknad, där man bl.a visade hur en historisk marknad kunde sett ut i "Västerbotten mellan 1870 och 1900", "försäljarna erbjuder varor såsom korn, humle, smide, skinn och mycket mera" och där man även kunde hitta "moderna hantverksprodukter och lokalt mathantverk".
(citat och mer info från http://umea2014.se/sv/evenemang/historisk-marknad/ )

Jag besökte första dagen i historiskt inspirerade kläder, och andra dagen i vanliga kläder. Andra dagen såg jag till att ha med mig kontanter, för jag köpte lite ost och bröd då.

Åmsele

Publicerad 2015-01-23 14:53:00 i Allmänt,

På väg till Åmsele för ett bilevent med gatbilar, dragracingbilar och våran pulsjett trehjuling.
Innan vi kom fram så stannade vi till i centrum, och jag såg en intressant byggnad, som påminde om en gammal skola. Efter eventet så tankade vi och mitt emot vägen på en höjd såg jag ett äldre hus med lite udda fasad. Huset vid macken hade en viss charm den med.

En brand och en ny färg....

Publicerad 2015-01-23 14:44:58 i Allmänt,

Ett äldre flerfamiljshus brinner ner i Umeå 5 september(om jag minns datumet rätt), och dagen efter fotar jag det på avstånd. Varje gång ett äldre hus brinner ner sörjer jag oftast mer för huset än för dom som bott där. År av historia och minnen generationer tillbaka, borta i ett eldhav.
Jag tog mig vidare in mot stan, och hittade ett hus som jag nog inte sett förut. Verkar vara populärt att måla äldre hus i någon vit nyans med gråa detaljer.
Den gula träbyggnaden bredvid Blomsterkiosken från tiden före branden i Umeå, har fått ny färg på fasaden och en renovering har inletts. Jag tänkte med fasa, måtte det inte vara plastfärg. Men som tur hade dom faktiskt målat med oljefärg, då en av färgburkarna stod framme.
Jag borde faktiskt ta en tur förbi någon dag och se hur resultatet blev, nu när det förhoppningsvis är fardigrenoverat.

Dit och hem igen....

Publicerad 2015-01-23 14:07:00 i Allmänt,

En resa till Falun 14-17 augusti, för en festival med två vänner, resulterade i en del bilder på fina hus också. Första bilden är på en kyrka centralt i Gävle där vi bytte tåg. Andra och tredje bilden är någonstand mellan Gävle och Falun för det blev stopp, så vi tog oss med buss till nästa station. Resterande bilder är från Falun, och från gamla fängelset som vi bodde på. Sista bilden är från hemresan, i Hudiksvall. Ett hus som jag sett några gånger vid genomresa och som jag nog inte tänkte på då jag pluggade här.

Stugan i skogen

Publicerad 2015-01-23 13:47:08 i Allmänt,

I somras blev det ett litet återbesök till den stuga som stått övergiven sedan länge inne i skogen bredvid en cykelled. Besöket blev av efter att något fått upp dörren, på gott och ont. Mycket var förstört på insidan. Så onödigt.

Gamla fyren i Jävre

Publicerad 2015-01-03 13:09:00 i Allmänt,

På väg hemåt från Piteå svängde vi av i Jävre. Där gamla fyren var en ingressportal. Jag hade ingen aning om att den faktiskt var så pass gammal ändå, från 1871. Intressant att gå upp, och vilken utsikt sen. En charmig stuga står bredvid fyren och fungerar som cafe.

"En av landets äldsta fyrar finns i Jävre. Det är Skags fyr som ursprungligen stod på ön Gråklubben vid Skagsudde utanför Örnsköldsvik och var i drift mellan åren 1871 och 1957. Sedan den ersatts av nuvarande fyr på Skagsudde, monterades den istället upp i Jävre som ett minne av fyrbyggnadstiden vid Sandholmen. I drygt 20 år byggde Sjöfartsverket kasunfyrar där." info från Wikipedia.