RosenFalk

Stockholm 17-18 december 2016

Publicerad 2017-09-17 14:20:00 i Allmänt,

Huvudanledningen till denna resa var att jag skulle få möjligheten att se viking metal bandet Amon Amarth spela live. Men självklart så kollas det ju in byggnader och museum också.

17 december:

18 december
På Långholmens gamla fängelse där vi bodde(toalett i den allmänna delen):

Gamla stan:

Kungliga slottet:

Mitt första besök på Livrustkammaren:
Rikstagshuset på väg till...

Medeltidsmuseet:
Efter middag så drog vi oss mot Centralen och hemresan:

Manchester

Publicerad 2017-09-17 13:30:00 i Allmänt,

18-25(tisdag till tisdag) oktober 2016 drog jag och min kompis Margerata till Manchester för att hälsa på hennes kompis Kitty, som även jag lärt känna lite. Vi träffade även på fler vänner till Margareta från den tiden dom spelade WOW.
Vi tog flyget via Finland. I Manchester bode vi på ett hotell som låg på gångavstånd från centrum, så vi gick dagligen på BlackFriars Road/Street. Förutom shoping så kolla vi in museum och andra intressanta byggnader i området. Det är något speciellt med tegelbyggnader som för mina tankar till industrins dagar kring 1900. Under helgen drog jag på mig en förkylning, så söndagsmiddagen smakade inte något direkt, och under flygningen hem satt jag med huvudvärk/värk i bihålorna.
Men det var en bra resa och vi spånar på när vi ska åka dit igen.

19 oktober:

Sacred Trinity Church:

Manchester Cathedral:

20 oktober:

Zara tog med oss till detta imonerande bibliotek, John Rylands Library, som hans änka lät bygga upp till folket:

24 oktober:

Inne i Manchester museum:

Ulvön

Publicerad 2017-09-10 18:52:00 i Allmänt,

17-18 september 2016 bjöd mina föräldrar oss barn och respektive på en resa till Ulvön. Det blev två dagar med långa promenader i den härliga miljön, och en middag på lördagskvällen. Hamnens hus är så charmiga.
På lördagen gick vi upp till Sandvikens fiskeläge, och jag såg flera hus efter vägen som jag tyckte var intressanta, innan vi på kvällen åt en middag på hotellet. På söndagen tog vi oss på en mindre promenad förbi Kvarnsjön ut till en strand där det gamla utloppet var för kvarndammen, Kvarnhusviken.

Husen i hamnen:

På promenad upp till Sandvikens fiskeläge:

Sandvikens fiskeläge:

På höster 1892 lägger man grunden för den nya kyrkobyggnaden. Under sommaren 1893 byggdes kyrkan, och den stog helt klar 12 augusti 1894.

På väg ut till Kvarnhusviken och tillbaka:

"Ulvö kapell är Norrlands äldsta bevarande träbyggnad. Den byggdes av gävlefiskarna 1622. Byggnaden låg från början i Kapellviken, en liten vik strax öster om Ulvöhamn, men i början av 1700-talet flyttade man kapellet till dess nuvarande plats. Någon präst fanns på den här tiden inte på Ulvön, så prästen från Nätra kom på besök två gånger varje sommar. Betalningen för arbetet bestod av fisk. I övrigt höll hamnfodgen eller den äldste gudstjänsten.

Gudstjänsterna var obligatoriska och långdragna, men genom illustrationer på väggarna försökte man att hålla intresset uppe. Målningarna, som fortfarande är bevarade, är gjorda av Roland Johansson Öberg 1719.

1888 gavs tillstånd för rivning av kapellet, men detta förverkligades aldrig. Oscar II blev vid ett besök på Ulvön så förtjust i kapellet att han skänkte 200 kronor. Nuvarande Länsmuseet Västernorrland köpte 1892 kapellet för 500 kronor, vilket gjorde att man hade råd att bygga den nya kyrkan, och fick samtidigt behålla det gamla kapellet."

På väg ner till hamnen för att åka hemåt igen.

Intressanta hus/byggnader utmed fäljans färdväg: