RosenFalk

Brände nr3

Publicerad 2010-08-20 18:26:50 i Allmänt,

Man tar sig längst en grusväg med träd och sly på vardera sida, tills vägen går upp på en kulle. Inne bland hallonsnår står huset där direkt på berget som grund. Dom som bodde här en gång i tiden hade på den tiden en magnifik utsikt. Nu har lövträd vuxit upp bakom huset i sluttningen. Jag skulle gissa att huset är byggt före 1900, då det står i Brände By boken: "Tidigare ägare: Nils Edström, från 1910 Oskar Bäcklund. Ägare från 1944, Emil Bäcklund. Brände 13:9." Detta huset är ett av få hus som man kan se insidan av.














När jag gick i högstadiet var jag här och tog med mig nyponrosor och målade av dom hemma. Så det är lite tack vare detta hus med nyponbusken att jag har nyponrosor tatuerad på vänster arm.
















Dörren verkar helt klart ha varit en spegeldörr som blivit igenspikad med massonite skivor.






Trappen upp till övervåningen. Men den är inte inredd så den är rätt så ointressant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela