RosenFalk

Sikeå

Publicerad 2010-07-18 15:20:09 i Allmänt,


Förra helgen var jag hos mina föräldrar i Gränskär på kombinerad inflyttningsfest och försenad 50 års firande av mamma. Under dagen/kvällen fick jag reda på mer info om husen som har intresserat mig mest därikring just nu. Bilderna är från midsommarhelgen då vi hjälpte dom att flytta.
Sikeås gamla skola
Det här är Sikeås gamla skola.
Jättefin utsida, men nuvarande ägare tillåter inga besök på insidan.
Efter lite sök på internet så läste jag att skolan byggdes 1907-1908 av Albert Thurdin under Sikeå Hamns storhetstid.
Fint hus i Sikeå
Det här huset kallas för Katthuset, då kvinnan som bodde där för bra många år sen hade en massa katter på övervåningen. På grund av stank, som det sägs, så riskerar huset att bli rivet. Även om hon som berättade detta för mig var inne i huset för två år sen, och då inte kände nån odör. Då hon var där inne så var mycket orört. En tallrik stod på bordet, och insidan av huset är bevarat från 1920 då det byggdes, med träpanel på väggarna och en liten trappa bakom en dörr för pigan att gå upp till övervåningen. Vore kul att få se insidan nån gång, innan det rivs.
Tack till kvinnan på "Andra varvet" som berättade detta för mig, gällande båda husen.

Kommentarer

Postat av: Didi Darko

Publicerad 2010-07-19 14:25:19

Skolan i Sikeå är så fin, vill ha den. Vem är det som äger den?

Postat av: Mia/RosenFalk

Publicerad 2010-07-24 15:35:09

Ingen aning vem det är som äger den nu...

Postat av: Malin Lindgren

Publicerad 2013-04-01 18:46:44

Hej. Jag och en kompis har varit inne i katthuset en gång.

Jag tyckte att det såg väldigt välbevarat ut. Man blev faktiskt förvånad över hur pass stort det var när man kom in.

I köket kunde man se en lucka som troligen gick ner till en kallkällare.
Det var ett rymligt kök, men jag minns att jag tyckte att köksbänken var väldigt låg.

Vi gick inte upp på övervåningen för dem som ägde huset var orolig att trappan var rutten. Vilket var synd då man gärna hade velat se hur det såg ut där uppe.

Svar: åh hå....Hade själv gärna velat se och dokumentera insidan, innan det rivs. För än står det kvar. Passerade där igår.
Mia Falk

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela