RosenFalk

Skolgatan 33&35

Publicerad 2010-10-17 17:35:38 i Allmänt,

Via jobbet har jag hittat till dessa grymt vackra hus i ungefär samma stil. Jag skulle gissa att dom är byggda nån gång kring 1900-1920, med fönster som jag nyss lärt mig kallas för jugendfönster(spröjsade överrutor).
(Ny info: byggda 1905 och kvarteret heter Matrosen)
Skolgatan 35. Sidan som vetter mot gatan.
Skolgatan 33. Sidan som vetter mot gatan.
Granne med ett hus tillhörande gamla K9.
Skolgatan 33, det hus som jag känner till mest av dessa två.
Det är ju bara så mäktigt.
Här inne finner ni bl.a Smålandsvillan, Myresjöhus och Historiska Hus.
Golvmattan är nyare, men helheten är så imponerande. Kan det vara så att trapphuset också är jugend inspirerat....
Lampan i taket...
och en massa pärlspånt.
Mäktigt.
Grymt snyggt...
Andra våningen...
Innergården till Skolgatan 35....
Jag gick inte in i detta hus, då jag inte visste om det var möjligt.
Ta er tid att ta en titt på innergårdarna till många äldre hus. Dom är så grymt vackra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela