RosenFalk

Huset vid E4, Ersboda

Publicerad 2011-04-15 12:41:31 i Allmänt,

Så många gånger som man paserat detta hus då det ligger bara några meter från E4 just innan stora rondellen på ersboda, Umeå. Varje gång har jag nog undrat när det är byggt och varit riktigt nyfiken på huset, men samtidigt bara njutit av dess existens. Men en dag så var allt vackra borta. I fasaden gapade tomma hål där fönster och dörrar suttit. Min första naiva tanke var: Varför byta fönster och dörrar samtidigt innan det blivit riktigt varmt ute? Tyvärr så var det inte så. Tog bilen dit upp förra lördan, och började förstå mer och mer om varför. Det kändes bara så tungt och sorgligt att stå bland bråte och nedbrända extrabyggnader på gården. Allt som gått förlorat, allt som kommer att försvinna. Jag vill inte glömma, jag vill bevara, även om det bara är i minne, på bild eller en tapetbit från den nerrivna väggen. Jag låter huset omfamna mig, visa mig det vackraste den kan erbjuda i allt kaose. Detta områda försvinner för den nya vägen som ska byggas och som lär byggas ihop med rondellen.
Det var mycker att ta in, så det blev senare ett till besök.
Avfotad bild från Google earth:
Det gröna huset finns inte längre kvar.
Kartbild från eniro:
Huset påminde ibland om vårat eget hus från 1929, utbyggt tidigt 40-tal. Men det påminner desto mer om huset jag är uppvuxen i från 1931, som hade samma form på huset innan dom byggde ut så det blev symetriskt. Jag skulle gissa att huset är från nån gång mellan 1920-40 talen, men närmare 30-talet.
NU TILL VERKLIGEHETEN AV IDAG:
Koloniområdet, med den växande vägens framfart i bakgrunden:

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela