RosenFalk

Centrum 13a-b

Publicerad 2011-03-19 17:01:26 i Allmänt,

Detta hus såg jag då jag paserade via jobbet, och tänkte: vilket intressant hus, det måste jag fota. Hade ingen aning om ålder eller så, men huset var tillräkligt intressant bara för att det var skrapat inför en målning. Jag kommer in på gården och inser att det är några vuxna med barn som leker där. Jag ber om tillåtelse att fota, och frågar samtidigt när det är byggt. 1929 blev svaret. Jag kan bitvis se det ja, även om fönstren säger en annan tid åt mig. Men det brutna taket har vi på våran 1929 tals hus också.
-----------------------------------------------------------------------
Detta hus hade jag till alldeles nyligt ingen info om alls. Bara att en lampaffär har hållit till här tills då dom lagt ner det inte allt föt längesen. Jag hade kunnat gissa på 1920 talet pga fönstren. Den nya infon är från vbm.se hemsida om Umeås husritare:
"Ryttmästare Sandströms hus vid operaplan, uppfört 1919. Ett jugendpalats i trä som från början var brunmålat. Ritat av Erik Eriksson" Ett riktigt fint hus, med en udda vinkel på huset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela