RosenFalk

Centrum 15 a-b

Publicerad 2011-03-19 17:34:33 i Allmänt,

Detta hus har jag nog aldrig riktigt laggt märke till. Men stilen på huset känns bekant, och jag tror att det påminner lite om stadshuset. Byggt under 1900 kanske.
----------------------------------------------------------------------------
Detta hus känner jag till då jag hade gymnastik här då jag gick gymnasiet på Mimerskolan. Fast jag har som aldrig vetat så mycket om det, föränn idag då jag kollade upp lite mer bland Umeås husritare.
"Läroverkets gymnastikhus, invigt 1892. Lindströms nyrenässansklädda gymnastikbyggnad ansågs vara så märkvärdig att den i fotograferad form visades på världsutställningen i Chicago 1893."
Jag gillar byggnaden helt enkelt och jag hoppas att den får vara kvar även i fortsättningen.
----------------------------------------
Tack och bock för mig.
Tog bara några veckor att få upp alla bilder och inlägg.
Ska försöka begränsa mig lite till nästa gång, och försöka sprida ut det lite mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela