RosenFalk

Öst På Stan 2a-c

Publicerad 2011-03-06 15:06:44 i Allmänt,

Det stora gula huset i detta första område är väl egentligen gränsfall för ungt för mig, men en viss nyfikenhet över huset och området fanns ändå. Det mindre huset mitt emot hade delvis nya fönster, men på baksidan av det kunde man se husets ursprung, dock en ganska så deprimerande sida där förfallet börjar bli väl synligt. Färgen gult och andra stärka färger i kombination har en tendens att ändå påkalla min uppmärksamhet.
Det minsta fönstret jag har sett hittills.
--------------------------------------------------------------------------
Två hus i samma stil på fönstren påkallade min uppmärksamhet. Fönstren/husen är nog kring tiden 1920, och när jag gick in mellan husen så blev jag grymt imponerad av dom höga fönstren längst långsidan. Dom påminde om fönstren till en kyrka. Men på grund av att det var endel människor på innergården så ville jag inte störa och jag gick vidare.
Där uppe har vi nånting gammalt...
----------------------------------------------------------------------------
LEKTOR WALDENSTRÖMS HUS

Det här huset var ju riktigt snyggt, och inte viste jag om att det stod om det på västerbottens museums hemsida heller. Huset var klart 1890, men fick sin panel först 1897. Fram till slutet av 1930 så fanns det en veranda på baksidan, men som ersattes med enklare entreér. Två orginalfönster finns kvar på västra gaveln, resten är utbytta men med samma indelning.
(byggnadsminne: 2001)
Ja inte var det det snyggaste entreérna direkt. Passar verkligen inte in med resten av det väl utsmyckade huset. Så det var en liten besvikelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela