RosenFalk

Skolgatan 69A

Publicerad 2012-11-03 16:53:00 i Allmänt,

Det här huset har man tillslut renoverat, även om jag kan tycka det är mindre bra att måla ett hus så sent på året. Men som sagt, bra att det renoveras även om man kunde ha valt att ha kvar samma färgskala, för nu blir det samma opersonliga färg som sin granne i ljusblått och vitt. Mitt i rivningarnas Umeå, så finns det hus som faktiskt klarar sig. På länken här nere har ni hur huset såg ut innan, med gammelrosa fasad, vita knutar och bruna fönster.
http://rosenfalk.blogg.se/2011/march/ost-pa-stan-4a-b.html 
 

Kommentarer

Postat av: Christina Claeson

Publicerad 2012-11-03 17:07:28

Det här med gamla övergivna hus är intressant, men att de ens finns när det är en sådan brist på bostäder.
Jättebra blogg!

Svar: Ja det är det verkligen.Men jag tror att vissa av husen finns på fel plats...dåligt läge helt enkelt.Endel är dåligt underhållna och kostar för mycket att renovera...sorgligt nog....Tack så mycket...nån stans måste man ju få utlopp för sina nördelier. =)

För övrigt så läste jag ju en artikel i Hem&Hyra om ett tegelhus som revs i Hofors med ett citat: "Bortom bostadsbristens Sverige finns också platser där hus dör. Och med dem,kanske, en del av människors hjärtan."
Mia Falk

Postat av: Maria Löfgren

Publicerad 2012-11-03 18:22:44

Mia, man kan tycka vad man vill om att det har fått "samma opersonliga färg som sin granne i ljusblått och vitt" men det har sin förklaring i att det faktiskt såg ut ungefär så här då det byggdes, färgsättningen är noggrant dokumenterad av museet och återskapad så nära som möjligt (i överenskommelse med fastighetsägaren). Ett foto finns publicerat i årsskriften Västerbotten ... har glömt det exakta året nu men på 20-talet någon gång, då det var alldeles nybyggt.

Svar: Som jag svarade på facebook så var det inget jag kände till, men det var intressant att få reda på detta. Ska absolut omvärdera min syn på det nu.Jag har fortfarande mycket kvar att lära mig om färg och sånt på äldre hus.
Mia Falk

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela