RosenFalk

Huset på Haga, rivning del 1

Publicerad 2013-02-28 21:22:00 i Allmänt,

Jag hade nog aldrig fått information om denna rivning om det inte hade varit för facebook gruppen: Föreningen för byggnadskultur i Umeå, där jag är tämligen aktiv i. Det var en vk-länkning där som gjorde att jag bara måste fota det vid tillfälle. http://www.vk.se/806588/trahus-rivs-och-ger-plats-at-det-nya
I samma facebookgrupp så kom lite mer info om huset fram, då jag själv viste inget om det, förutom att det borde vara byggt på 30-talet.
Per-Olof Åström skrev: 
"Det byggdes för ca 82 år sedan av min morfar samt en vän till honom, under året när min mor föddes. Mormor och morfar bodde i rödbäck och kunde sedan flytta in till huset i stan. Morfar (Forsberg) var snickare, egentligen finsnickare, möbelsnickare. Han var född 1905 och dog enbart 30 år gammal, då hade min mor bott på fastigheten i 4 år. Efter ytterligare 4 månader sålde och flyttade min mormor med barn från fastigheten."
 
Jag personligen förstår inte hur man kan riva ett hus som är till synes bra skött. Men om Umeå ska växa så passar vissa på att bygga nytt, och enligt mig nått utan historia, minnen och en själ.
En filmning från rivningen blev det också:
http://www.youtube.com/watch?v=H3djVuG25L0&list=UUhWAkt5NVqPzMBJbWWA4dfg&index=1
 
Huset från googles gatvy innan det revs:

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela