RosenFalk

Rivningen av Wernstedska gården/Rosa huset, del 1

Publicerad 2013-02-08 13:20:00 i Allmänt,

Citar från mitt förra inlägg från sensommaren 2010:
"Wernstedska gården/Rosa huset som i december 2005 stod inför ett rivningshot, och nu sommaren 2010 har det gått igenom att huset ska rivas. Det ansågs att det skulle bli för dyrt och för komplicerat att rusta upp huset.

Huset byggdes våren 1905 och blev klart i november samma år. Det byggdes som två identiska lägenheter i två plan med en brandmur som skiljde lägenheterna åt.
Hur det än slutar så tänkte jag att jag skulle se till att fota det innan det är borta för alltid."
 
Tyvärr så blev det aldrig av att jag fotade huset innan det revs januari/februari 2013. Gårdshuset revs i slutet av december.
Mitt i denna sureallistiska värld av tomma hål och högar av bräder så träffade jag på en person som hjälpte mig genom bråten i jakten på bra bilder och gav mig intressant information om huset. 
Lager på lager av männsklig närvaro, från ljusgrön pärlspånt till gipsskivor och ljusa tapeter.
 
"Låt världen ärva vetskapen
...om dom misstagen som gjordes."
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela