RosenFalk

Rivning av Djursjukhuset K4, del 1

Publicerad 2013-05-01 13:40:00 i Allmänt,

Tyvärr så hittar jag ingen information om huset, men att det är ett djursjukhus med koppling till gamla K4 är ganska uppenbart. Bredvid djursjukhuset står ett antal stall, i varierat skick. " År 1893 utökades kåren till Norrlands Dragonregemente, K 8. Samtidigt beslutades att det nya regementet skulle förläggas till Umeå." "Regementet flyttade in i kasernerna i Umeå år 1901. Regementet erhöll 1928 beteckningen K 4."
 
I bostadsbristens Umeå rivs byggnader som vittnar om Umeås militära storhetstid, i.o.m K8/K4.
Står K4-stallarna näst på tur mån tro?
 
http://rosenfalk.blogg.se/2011/april/hus-2-mellan-i20-och-e4.html
http://www.vk.se/840501/gamla-djursjukhuset-rivs
 
Gammalt flygfoto över området.
 

Kommentarer

Postat av: Hanna Torneheim

Publicerad 2013-07-29 12:44:38

Hej Rosenfalk,
VAd intressant att hittadessa bilder på din blogg. Pågår rivningarna just nu?

Jag har en bild på min morfar tagen ca 1924 till häst framför dessa byggnader.

/Hanna

Svar: Tackar. När du skrev detta så tror jag nog att rivningarna var färdiga.Gick ändå ganska fort. Nu i oktober är det sedan länge borta, och fungerar som parkering tillsvidare innan det planeras att bli ett högre bostadshus där.
Mia Falk

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela