RosenFalk

HistorieFest och Berättarmiddag

Publicerad 2015-12-07 18:16:00 i Allmänt,

23:e augusti 2015 var kommen och det var ett fullspäckat schema. Jag han fika med två lolita kompisar innan första föreläsningen. Sen en runda ute innan andra föreläsningen. 16.00 var det berättarmiddag med 7 rätter och berättelser av Richard Tellström från bland annat Historieätarna. 1200kr fick det vara värt. Eftersom jag var den enda på middagen som hade klätt mig i 1800-tal så blev jag intervjuad. Det var jag och Umeåeliten.
 
 
Berättarmiddag ca 1809.
Brännvin och tilltugg. Jag tog vatten till. Lagrat rågbröd, lagrad ost och lite rökt/torkat kött.
Förr så åts detta i väntan på att besökarna skulle dyka upp. Lite som mingelmat.
 
Buljong på oxsvans, rotsaker och rundkornigt ris. God smak men ganska så salt.
 
Specialbrygd öl till detta tillfälle. Starköl med en smak som blev bättre ju mer tiden gick av middagen.
 
Fläskkött och surkål med mangold. En salt citronbit. 
 
Viltfångad lax, mandelpotatis, majonäs och inlagda grönsaker i ättika. Lyckan att inse sen att viltfångad lax verkar jag tåla.
 
En pudding av något slag. Osötad. 
 
Jag satt bra till.
 
Svampfylld vaktel med ättika inlagd sparris och bönor. Det fanns över vaktlar så jag tog en till. Riktigt goda. Fylld urbenad fågel borde man ju nästan prova nån gång.
 
Efterrättssoppa på rabarber och röda vinbär. Maränger och mandelkakor till.
 
Vi var ett antal personer ändå.
 
Eftersom denna middag kändes mer högtidlig så tog jag av mig hilkan innan middagen. 
 
När dom andra gick till rummet bredvid för att dricka kaffe så betalade jag för mig och åkte hem. Jag skulle ju upp och jobba dagen efter. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela