RosenFalk

Ljuva gröna i Bygdsiljum

Publicerad 2020-07-26 22:28:00 i Allmänt,

På väg hem från Burträsk tog vi samma väg tillbaka till Umeå, via Bygdsiljum, Överboda och Robertsfors, pga vägarbetet mellan Ånäset och Estersmark. Vi hade ett hus i sikte utanför Bygdsiljum, men av en ren slump passerade vi detta gröna hus på väg till kyrkan, som är en portal i Ingress. Det såg väldigt uppenbart övergivet ut, att ingen bode där, men man kan aldrig vara helt säker på sådant. Gick runt lite försiktigt och fotade/dokumenterade, då en kvinna efter gatan kom och pratade med mig. Hon var nyfiken på vem jag var, och när vi rett ut det och mitt syfte med fotningen fick jag reda på att huset ägs av en kvinna från Ungern, men ingen bor i huset. Huset är samhällets skamfläck, och helst vill dom i området få huset rivet. Enligt Booli har huset sålts tre gånger under 2012, 16 mars, 17 oktober och 31 december, och sen tillsist 16 januari 2015. 
Jag som ser det vackra i gamla hus kan tycka att en rivning är lite väl drastiskt, speciellt då detta hus är från 1928(enligt hitta.se), men jag kan förstå frustrationen hos folk som ser huset dagligen utan att något händer trots kontakt med kommunen. 
Så tills vi vet vad som händer med huset och tomten så får man göra det bästa av situationen, och fånga det vackra i ett förfall, där gräset och lupinerna tagit över tomten, och den gröna ljuvliga färgen flagnat på fasaden.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela