RosenFalk

Målning pågår

Publicerad 2020-07-20 22:51:00 i Allmänt,

9 juli vid 16.00 tiden tittade jag förbi i området där kyrkstugan på Backen höll på att målas om, iom att jag var på promenad med barnvagnen just efter regnet som föll mitt på dagen. Den 10:e var jag förbi igen vid 15.00 och pratade lite mer med dom som höll på med jobbet. Föreningen Byggnadskultur i Umeå håller på "att måla om kyrkstugan på Backen - den enda som finns kvar. Den ägs av Balticgruppen, som försett oss(dom) med slamfärg och linoljefärg av god kvalitet."(citat från föreningens facebooksida)
Jag hade som trott den 9:e att båda husen skulle målas, men i nuläget är det bara den lilla byggnaden, kyrkstugan, som ska målas. Den kan vara från 1700-talet, medan den större är 1800-tal och delvis renoverad 1970-80 tal enligt den tidens förkärlek till furupanel.
För att vara lite kritisk, inte till målarna, utan till ägaren. Vad gör lite färg på huset om takplattorna är trasiga och skorstenen vittrar sönder. Vi får hoppas att det blir en fortsättning på detta projekt och att det större huset får lite behövlig kärlek det med, även om husen riskerar att måsta flytta framöver pga nybyggnationer.
9 juli:
 
10 juli:
Insidan på stora huset, i den del som inte fått furupanel på väggarna:
Utsidan igen:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela